søndag 2. mai 2010

Et hus er en gjenstand - et hjem er en tilstand

(Illustrasjonsfoto fra villahus.no)

Dette er både min og andres påstand, og nettopp en av årsakene til at jeg bruker mye tid på å gjøre vår standard leilighet til nettopp et hjem. For blokken vi bor i, er temmelig lik de 3 andre blokkene rundt oss, og leilighetene ser temmelig identiske ut, med samme farger, materialvalg, tapeter og plankegulv.

Påstanden demmer også opp for tankene om at "bare jeg hadde hatt et fint hjem..." ville gjøre ens tilværelse så mye bedre, enklere og gjøre så jeg f.eks. fikk mere besøk. Jeg tror man kan gjøre det hyggelig i enhver stue, så lenge man bevisst legger hjerte i det, og bruker tid på å gjøre boligen til et hjem. Og da er det uviktig om hjemmet er en villa, et rekkehus, leilighet, husbåt, stråhytte osv.

For seks år siden ble mere nesten 500 hus enten skadet eller totalskadet i brannen i Seest i Sønderjylland. Sosialantroprolog Mark Vacher har studert denne saken, og snakket med mange av de berørte menneskene i tragedien.

Her er noen av uttalelsene og erfaringene menneskene har gjort seg:
  • Man kjøper en bolig, men lager et hjem
  • Et hjem skapes over tid
  • Den nye bolig er et skall man ikke kjenner, som man putter kjente ting inn i, og da vokser hjemligheten
  • Hjemmet er en forlengelse av kroppen
  • Man kan snakke om en bolig som man vil kjøpe, men snakker vi om et hjem, er det alltid noens

Dette er veldig interessant stoff, og forklarer hvorfor mange boligeiere hvert år legger tusenvis av kroner i forbedringer og kvalietshevinger.
Samtidig tror jeg det er veldig viktig å være klar over MOTIVET og ÅRSAKEN til at vi bruker tid og penger på dette.
  • Hva er det som gjør MIN bolig til et hjem?
  • Hvorfor er det viktig for meg å kjøpe ny sofa annethvert år?
  • Hva gir meg sinnsro av å ha i hjemmet mitt?
  • Hvor liker jeg best å oppholde meg?
  • Hva setter gjestene mine mest pris på i mitt hjem?
  • Osv.
Ved å definere dette, blir man mye mer målbevisst på hva man endrer på, kjøper inn og prioriterer i sitt hjem. Og det gjør våre liv litt enklere, når vi har en mal eller brukermanual på hvordan vi ønsker å ha det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar