fredag 28. mai 2010

Hva gjør bryggemannen i Bastø Fosen ?

Ikke så hyggelig når kaia er såå full

Jeg har jobbet i fergerederiet Bastø Fosen AS siden 13. januar 1996, og i hele perioden har biltrafikken med fergene økt formidabelt. I 1996 fraktet vi ca 600.000 kjøretøyer, og i 2010 er prognosen på ca 1.600.000.

I starten hadde vi avgang hver hele klokketime fra både Horten og Moss. Overfarten tok ca 35 minutter, og fergene lå ca 25 minutter i havn hver gang. Da var det som regel god tid til å snakke med hverandre, levere varer ombord, samt å losse og laste fergen til tiden. Daglige antall avganger var ca 18 fra hver side. Nå er tallet ca 36 avganger fra hver side. Det seiler tre ferger, og det er avgang to ganger i timen det meste tiden. Fergene ligger nå kun 10-15 minutter i havn, og det skal losses og lastes ca 36 vogntog og 140 personbiler på disse minuttene. Det er klart det blir mer hektisk…

Da jeg begynte å jobbe her var det 3 fulltids bryggemenn + 1 som tok de overskytende vaktene.
Nå er det 16 mennesker som som bruker de samme facilitene beregnet på 4 mann, og bygningsmassen er i dårlig forfatning da planene er å rive bygget for å lage nytt, større bygg som skal romme flere funksjoner.

På dager med mye trafikk, kan det stå igjen kjøretøyer som det ikke ble plass til ombord.
Plassbestilling er ikke mulig på våre ferger, men lastebiler og personbiler kommer med i den rekkefølge de ankommer kaien. Dette skal èn av bryggemennene holde orden på, og vi bruker forskjellige systemer til dette. De mest drevne klarer å huske rekkefølgen utenat, mens de fleste noterer ned på en blokk, når de vet at avgangen snart blir full. Er det veldig mye trafikk, skal han som ”tenker” planlegge opp til flere avganger frem i tid, og dette er meget krevende. Plutselig kan det komme noen hestevogner eller andre dyretransporter, som har prioritert plass såfremt de møter opp 15 min. før avgang, Postens biler har fortrinnsrett, og utrykningskjøretøy og begravelsesbiler skal også prioriteres.

Ofte blir de reisende utålmodige og irriterte når de må stå over èn eller to ferger. Det er lite forståelse for dette syns jeg. Det er jo ikke billettørene eller bryggemennene som bestemmer om folk skal ut å kjøre…
Torsdag- og fredag ettermiddag er dagene med mest trafikk fra Horten. Moss får som regel det meste søndag ettermiddag og kveld.


Fra et uhell i Moss for en god stund siden

I tillegg til å passe trafikken, skal bryggemannen betjene godskunder i ekspedisjonen, han skal utlevere arbeidstøy til de ansatte på land og ombord, han oppbevarer alt hittegods, og prøver å spore opp de eierne som har merket det de har mistet med navn. Han leverer drikkevann og rekvisita til billettkontorene, og fyller vann og diesel på fergene. Innimellom alt dette skal han hjelpe sjåfører i nød med å starte biler med døde batterier, levere post til adm.kontoret og videre til alle avdelinger, og holde det ryddig og pent på kaia. Dessverre blir det ikke alltid tid til å gjøre alt like godt, fordi trafikken har blitt så stor.

Selvfølgelig er det også mange positive ting ved å jobbe her.
Det er jo tross alt på grunn av trafikkmengden at vi er her.

Formannen for bryggemennene og billettørene i Horten er utrolig dyktig til å lage skiftplaner som ivaretar alles ønsker. Noen vil bare jobbe om morgenen, noen vil bare jobbe på kvelden, noen vil ikke jobbe når samboeren har fri, noen vil ikke jobbe i weekenden, osv. At sjefen gjør en så stor innsats, gjør også at vi er villige til å stå på litt ekstra når det trengs, så det blir en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

Jeg jobber for tiden ca 5 dager på, og har deretter fri 6 dager. Skiftplanene går over 6 uker, og da stemmer dette ganske bra. I tillegg til trafikkavviklingen har jeg også noen timer lagt inn til diverse vedlikehold på kai og utstyr som vi bruker.

Andre frynsegoder er gratis reiser over fjorden for den ansatte og nærmeste familie, billig bruk av 3 firmahytter, gratis drikkevann på jobben, etc.
Da det aldri er noen som slutter å jobbe som bryggemann (med mindre de dør eller blir alvorlig syke), må det bety at jobben stort sett er bra :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar