tirsdag 25. mai 2010

Hvorfor jeg elsker min iPhone

Jeg har brukt iPhone siden oktober 2009, og er svært fornøyd med valget. Og mulighetene.

Fordi mange jeg møter fortsatt ikke vil ha noe med iPhone eller Apples produkter å gjøre, vil jeg her prøve å forklare deg hvorfor jeg er så tilfreds.
Ikke fordi jeg vil at du absolutt skal kjøpe en, men fordi den gjør livet mitt enklere.

Først og fremst er den et hjelpemiddel. Ikke et statussympol.

Kalender-funksjonen er den jeg bruker aller mest.
Her skriver jeg inn alle avtaler som gjelder meg, Pia og familien.
Jobbetidene mine har grønn farge, mine og familiens felles ting har blå farge, og Pias avtaler har rød farge. Det gjør at det er enkelt å få overblikk.
Kalenderen kan vise ulike layout, som avtaler i dag, denne uken, måneden, osv.
Den kan synkroniseres med Google-kalenderen, så jeg har både en backup, samt at Pia også kan lage avtaler som blir synkronisert med den felles kalenderen. Det er kjempesmart, og er en applikasjon/program som kan lastes ned gratis i miniversjon, eller koster ca kr 60,- i full versjon (Pocket Informant). Den er verdt alle pengene.

Kalenderen har også en ”Gjøremålsliste”, hvor det er enkelt å notere ned ting, og enda enklere å slette posten, når jeg har gjort oppgaven. Den bruker jeg også mye, til små ting jeg skal huske på kort sikt.

Facebook
Facebook-applikasjonen bruker jeg også når jeg har tilgang til trådløst nettverk, eller er på det danske nettverket hvor jeg har mitt abonnement. Det er koselig å følge med på hva mine venner foretar seg, og det blir ofte en latter eller smil om munnen, når jeg leser morsomme kommentarer.

Kontakterer et program hvor alle mine venner, familie, arb.kollegaer, osv. jeg jevnlig har kontakt med finnes. Denne synkroniserer med PCen hjemme, så jeg alltid har oppdatert kontaktbibliotek, uansett hvor jeg er.

Skal jeg f.eks. ringe til min venn Eigil, holder jeg meny-knappen inne i 3 sekunder, og sier ”Ring Eigil”. Deretter bekrefter telefonen og sier ”Ringer Eigil”. Hvis det er flere Eigil i kontaktboken, spør den hvem Eigil jeg vil ringe til, og når jeg svarer, kobler den opp samtalen til den riktige Eigil. Veldig smart fordi man ikke behøver å pelle masse på telefonen hvis den ligger i en lomme, når man sykler eller bruker hendene til andre ting. I kontaktboken kan man også skrive inn adresser, og når man klikker på adressen, åpner Kart-applikasjonen seg, og viser på kartet hvor personen bor. Kjempesmart!

Den kan også lage kjørerute til personen, hvis man ønsker det, ved et par klikk.

Kart og GPS
Denne bruker jeg ofte hvis jeg skal vise noen hvor en adresse eller plass befinner seg.
Er jeg på nye plasser, er denne også veldig smart fordi jeg hurtig får overblikket over både hvor jeg er, og hvor jeg skal. Kartet kan vises som vanlig fargekart, satelitt eller hybrid.

Rejseplanen
Dette er også en gratis applikasjon som kan lastes ned, og jeg bruker denne veldig mye når jeg ikke kjører bil. Er jeg i Ålborg og skal hjemover, trykker jeg bare inn hvor jeg er og hvor jeg skal, også finner programmet den enkleste reiseveien med kollektiv transport, med tidspunkter, reisetid og faktisk også forsinkelser i realtid. Den er virkelig genial, og gjør at jeg aldri behøver å skrive ut rutetabeller eller ha med diverse papirer om hvordan jeg kan forflytte meg.

SMS
Noe jeg liker svært godt, er at jeg kan se sammenhengen i SMSene som er sendt og mottatt. Hvis man får en SMS dagen etter du skrev noe, kan det være vanskelig å huske hva det dreide seg om. Særlig hvis mottakeren kun svarte ”Ja”… På bildet ser du at sammenhengen fremgår, og hva jeg har skrevet er farget.
Spill
Dette finnes i hundre- eller tusenvis, men jeg har kun noen få lastet ned.
Pool bruker jeg f.eks. når jeg bunkrer på jobben, og må sitte å se på slangen, eller for å koble av hjernen før jeg faller i søvn. Jeg har blitt ganske god…

iPhonen har mange funksjoner, men disse bruker jeg mest og setter størst pris på.
Kameraet på iPhonen er ikke så godt, men tar greie utendørsbilder.
Samtalekvaliteten kunne også vært bedre.

Blir et langt innlegg dette her, får fortsette med resten senere 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar