torsdag 27. mai 2010

Hvorfor jeg jobber i Norge - og bor i Danmark

Mange spør meg om dette, og det er ganske forståelig.
Det virker ikke logisk å skulle forlate kone og barn, for å reise til en jobb i et annet land og være borte ca 6 dager, for deretter å være hjemme igjen de neste 5-6 dagene. Hadde du jobbet på denne måten, hadde jeg nok vært en av dem som hadde spurt deg hvorfor du gjorde det…

Årsakene er flere:

Høy norsk lønn
Først og fremst er norske lønninger for tilsvarende arbeid høyere enn i Danmark.
Jeg tjener ca NOK 370.000,- når jeg arbeider i full stilling + overtid.
Før Pia startet med å studere, og hadde inntekt, jobbet jeg 60-80% stilling fordi vi verdsatte fellesskapet som familie høyere enn penger og levestatus. Nå er det kun jeg som tjener penger, og jobber følgelig 100% denne perioden.

Lavere norsk skatt
Jeg innbetaler norsk skatt på ca 17% av min brutto inntekt.
Prosenten er lav fordi jeg er småbarnsfar, og kan i tillegg trekke fra veldig mye utgifter ifm. jobben (reisen, opphold, mat). Fordi satsene er satt høyt, og jeg kan leve billig mens jeg er i Norge blir dette en betydelig skattebesparelse. Jeg får også igjen skattepenger hvert år, fordi jeg har ytterligere fradrag som først kan registreres på selvangivelsen i etterkant av inntektsåret.

Høy netto lønn
Hvis jeg skulle hatt det samme utbetalt ved en dansk jobb, måtte jeg jobbe ca 130% stilling, og totalt sett ville jeg da sett kone og barn mye mindre enn hva jeg gjør i dag. Selv om jeg er borte i perioder, er jeg stort sett tilgjengelig 24 timer i døgnet når jeg er hjemme.

Vi prøvde dette for noen år siden, at jeg skulle jobbe i DK for å være mere hjemme, men det var en dårlig løsning: Jeg skulle jobbe fra kl 05 og opptil 10 timer, og gjerne også lørdag. Timelønnen var lav, og danske skatten 43%. Nettoen ble så lite at det var til å le av. Eller gråte av. I tillegg VAR jeg ikke mere hjemme allikevel, selv om jeg sov i min egen seng hver natt. Jeg kunne aldri levere barna i barnehagen, og knapt nok gjøre noe effektivt hjemme, fordi jeg skulle tidlig i seng.

Mye fritid
Ved å arbeide intensivt noen dager, og deretter har fridager, får jeg også mulighet for å gjøre andre ting jeg vekter høyt. Dette er å gjøre frivillig arbeid (f.eks. i hjelpeorg. HELPERS), besøke gode venner som bor lengre vekk, utføre mindre håndverkertjenester i området på dagtid, jobbe med nettsider og blogger.

I tillegg er det meg som vasker alt tøy til familien, som regel er det meg som støvsuger og gjør rent i leiligheten, jeg er i møter med kommuner, spesialleger og skolen vedr. Simons ADHD, osv.

Totalt sett gir jobben meg en frihet til å gjøre mange ting andre ikke kan fordi mange alltid jobber på dagtid. Jeg kan også hente barna rett etter skolen, og vi kan hygge oss flere ettermiddagstimer enn om de alltid skulle være i SFO til kl 16-17 fordi vi begge hadde sene arbeidstider.

Ser familie og venner
Ved at jeg er i Norge regelmessig, får jeg også besøkt min familie, sett mine venner en gang imellom, får jobbet sammen med mine arbeidskollegaer, og får en dose norsk humor (som er ganske anderledes enn den danske).

Jeg liker å reise
Derfor bruker jeg forskjellige reiseveier til jobben for variasjonens skyld. På den måten får jeg besøkt mange byer, reist med forskjellige ferger, busser og tog når jeg allikevel skal reise til jobben. Jeg kan også sykle eller gå, og få flotte naturopplevelser som bonus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar