lørdag 22. mai 2010

Syklister og København

På onsdag var jeg i København. Jeg skulle på jobb i Horten torsdag, og på grunn av rimelige flybilletter tok jeg morgenflyet fra Ålborg – København, og hadde noen timer i byen, før jeg fløy videre til Oslo Gardermoen på ettermiddagen.


Været var fint, og jeg koste meg i den danske hovedstad som nettopp disse ukene var litt i villrede om det virkelig var sommer. Dette avspeilte seg i menneskene rundt meg; noen gikk fortsatt med vinterkåper og høye støvler, mens andre gikk i sommerkjole, kortermede skjorter og sommersko. Denne dagen var nok den varmeste så langt i år, så ikke merkelig at det er vanskelig å kle seg ”riktig”.

Noe som fascinerer meg geveldig i København, er alle syklene og syklistene.

De finnes i alle farger, fasonger og størrelser, og da mener jeg både syklistene og deres kjøretøyer. Overalt står det sykler, og utvalget er mye større enn hva jeg er vant med fra Norge. Riktignok er de fleste syklene sorte, men hva angår typen, er det utrolig mye gøy å se på. Mange som bor i indre København bruker sykkel i stedet for bil, og dermed stilles det mye større krav til sykkelen enn at den bare skal ha barnesete bak, f.eks. Det finnes diverse utgaver av trehjulinger, som regel med kasse foran, til varer, barn eller kone. Eller flere av delene.

Noe annet som er ganske morsomt, er at både damer og herrer kjører sykkel i dress og pensko. Dvs. at damene syns det er uproblematisk å kjøre sykkel med høye hæler, og ifølge noen som ble intervjuet i et dansk blad for en stund siden, syns de fleste damer det er mye bedre å sykle enn å gå, med høye hæler. Det er kanskje noen av de kvinnelige leserne som kan bekrefte dette?
Uansett så er det ganske uvanlig i Norge, og også i Frederikshavn, at pent pyntede mennesker som skal til jobb, møter, osv. sykler i pent antrekk.

Men det fungerer tydeligvis for danskene…

Sykkelen på siste bilde er av merket "Nihola", og finnes i et utall varianter. Mange Københavnere brukte nettopp denne typen sykkel til transport av barn og varer. De kan kjøpes nye fra ca kr 10.000,-.
Èn av fordelene med denne typen, er at den svinger på begge forhjul, uten at man behøver vri på hele kassen foran. (Bilde fra nihola.dk)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar