mandag 17. mai 2010

Forenklingen fortsetter: Suksess med ny miniPC

Jeg elsker å forenkle, med det formål å gjøre ting mer hensikts-messig og betydnings-fullt.... Det høres kjedelig ut, så jeg prøver igjen: Poenget med å gjøre ting enklere, er at det jeg gjør skal ha mening, og bety noe.

Derfor forenkler jeg ikke for moro skyld, eller sparer penger for å være gjerrig, eller spiser mindre for å ha mer mat i kjøleskapet, osv.

I flere år har jeg båret med meg min 17" bærbare PC til og fra jobben i Norge. De gangene jeg har kjørt bil, merker jeg jo ikke så mye til det, men når jeg går og sykler og kjører tog og buss, merker jeg det veldig godt når jeg skal bære med en ekstra, stor taske som rommer denne PCen, inkl. kabel i tillegg til min nødvendige bagasje bestående av toalettmappe, litt klær, matpakke m.m.

Derfor har jeg i lengre tid tenkt på hvordan jeg kunne forenkle bagasjen på Norges-turene.

Resultatet ble en miniPC med 10" skjerm. Denne hadde jeg med på siste jobbetur, i en PCveske/ryggsekk, sammen med et mindre adapter, minnepinne med alle dokumenter og bilder jeg har på den store PCen, nøkler, toalettmappe, et par bøker og aviser, matpakke og drikkedunk. Totalt ca 5 kg!

Den lille PCen er en Acer med Intel Atom N270 prosessor, 1 gb ram, 160 gb harddisk og et 3 cellet li-ion-batteri som skal kunne holde opp til 3 timer. Testturen var som skrevet siste gang, og jeg ble overrasket over hvor praktisk det ble: Jeg kunne sitte med den lille PCen på fanget selv i bussen, jeg kunne ha den i vinduskarmen på jobben og fange det trådløse nettverket fra taket på billettkontoret, den fanget lynhurtig det trådløse nettverket på hybelen min, og har rikelig kapasitet til mitt daglige bruk for Facebook, blogger, nyheter og mail.

Den ble kjøpt hos vår datamann i Fr.havn for kr 2100,- inkludert antivirus og full Office 2007-pakke.
Han kan anbefales på det varmeste til alle som ønsker gode produkter til gode priser, med god oppfølging og service. Han selger også rekvisita som printere og har billige blekkpatroner på lager.
FHJ-Data heter firmaet hans.

Igjen ble jeg minnet om sannheten i det gamle ordtaket fra Rema1000 i Norge: Det enkle er ofte det beste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar