mandag 10. mai 2010

Vi er forskjellige - heldigvis!

Vi bruker Arbeidernes Landsbank (forkortet til Al-bank), og jeg syns de har mange gode reklamer.


Dette skiltet hang på veggen deres da jeg gikk forbi for noen dager siden: ”Skal du låne til et samtalekjøkken hvis det gjør deg rikere å spise ute?” Med andre ord: Er det riktig å bygge om kjøkkenet til den typen hvor det er god plass til å snakke sammen, hvis du bliver mer happy av å spise på restaurant?

Det er et godt spørgsmål. De fleste av oss har nemlig individuelle ønsker om hvordan tilværelsen skal være, og selv om noen vil velge å investere i huset sitt, har dette null verdi for noen andre. De verdsetter kanskje det å spise ute sammen med venner mye høyere enn å utvide kjøkkenet sitt hjemme. Og slike diskusjoner syns jeg er utrolig spennende! Fordi, her bliver våre ulikheter åpenbart, og det fantastiske mangfoldet som er i menneskeheten bliver blottet for omverdenen.

Det å bare følge mengden er utrolig umotiverende, og jeg er livredd for å havne i den grøfta selv.

Tenk å skulle basere meningene dine på hva din omgangskrets vil si om deg, og tenke om deg?

Mange mennesker lever hele livet sitt på denne måten, og forlater denne verden med så mange uforløste drømmer og ønsker om hvordan de EGENTLIG gjerne ville levd livet. Derfor respekterer jeg mennesker som tørr å prøve deres drømmer, høyt, selv om de skulle feile. Det må jo være mye mer tilfredsstillende å ha levd og feilet, enn aldri å ha tørt prøve noe. Jeg vil mye heller være i førstnevnte kategori, selv om det kan koste både penger og stolthet…

De siste årene har jeg blitt mer oppmerksom på dette med å leve et BETYDNINGSFULLT liv.

Jeg vil at det skal være MENING i det jeg gjør, og at det bliver en god FRUKT ut av hva jeg foretar meg. Med det mener jeg at det jeg gjør og sier SKAPER noe POSITIVT.

F.eks. hvis jeg i min omgangskrets alltid bare klager, taler nedsettende om andre, og aldri har noe positivt å si, skaper jeg dårlig frukt. Som ingen vil ha. Og som ihvertfall ikke hjelper noen, om det skulle være noen i samme situasjon. Hvis jeg kun bruker min fritid i sofaen med å se tv-serier, aldri gidder å leke med barna mine, eller hjelpe til med praktiske ting hjemme, skaper jeg også dårlig frukt: Min verden bliver mer snever fordi jeg er mer opptatt av tv-serier som ikke eksisterer i virkeligheten, barna mine tror at det er slik voksne SKAL oppføre seg, og kommer mest sannsynlig til å gjøre likedan med sine barn, og kommer heller ikke til å hjelpe til i deres hjem, med deres partner. Alt dette er dårlig frukt, for om vi vil eller ikke så PRODUSERER vi FRUKT. Om den bliver god eller dårlig er vårt valg. Ingen ytre omstendigheter eller personer behøver å ha innflytelse på den, fordi den er DIN. Du bestemmer ikke om det bliver sol eller regn, men du bestemmer HVA DU GJØR MED DET.

(Vet det er mye stavefeil her, men den nye lille PCen vil foreløpig ikke skrive norsk. Jobber med saken.)

3 kommentarer:

  1. Kjempegodt innlegg! Jeg er hjertens enig og jobber bevisst med det samme selv!

    SvarSlett
  2. Sjovt.. sådan forstod jeg slet ikke reklamen først. Jeg troede den mente at det ikke altid kunne betale sig at sætte sig i gæld for at låne penge til et nyt køkken og at man derved blev rigere ved at spise ude.. hihi.. :0)

    SvarSlett
  3. Det kan jo godt være Louises oppfatning av budskapet, også var bankens hensikt ... :-)

    Det bekrefter bare enda en gang at vi er forskjellige - og lenge leve det!

    SvarSlett