søndag 23. mai 2010

Å snakke i mobil på tog og buss

Jeg holder aldri opp med å undre meg over andre menneskers holdning til å snakke i mobiltelefon når de kjører tog og buss. Sammen med andre. Deriblant meg. Og da mener jeg snakke HØYT.

Hvis noen er nødt til å gjennomføre en telefonsamtale, og de snakker lavt, har jeg selvfølgelig ikke noe i mot det, og gjør det på denne måten selv. Andre er nok heller ikke særlig interessert i å høre halvparten av mine samtaler, dvs. det jeg sier og mener uten at de får hele sammenhengen.

Dette skjedde en kveld fra Oslo – Moss med NSB:

En voksen dame fra Sarpsborg, hadde endelig sammen med mannen sin fått godkjent apopteringssøknaden sin, og holdt i disse dager på med å planlegge avhenting av barnet som er ca 1 år. Jenten de skal ”få” har fødselsdag 3 dager etter deres sønn xxx, så det syns både hun og mannen var veldig artig. Hvis du la merke til alle opplysningene i linjene over, var det noe vi alle fikk servert uten valg på denne turen, via diverse mobilsamtaler med dårlig dekning så det ble enda flere oppringninger og ”hallo, hallo, hører du meg nå?”.

Men, i tillegg til blondinen, satt det også en spanjol ved det motsatte vinduet for meg. Han snakket spansk i telefonen den første delen av turen, også avbrutt av den dårlige dekningen. Innimellom rådførte han seg med blondinen, for å få bekreftet av også hun hadde dårlig dekning.

Mellom disse to, som snakket ganske høyt og tydelig, satt det enda en person som akkurat rakk toget i Oslo. Han hadde to mobiler, og når det var dårlig dekning, byttet han telefon, mest sannsynlig i håp om at det ville hjelpe. Men det gjorde det ikke…

I denne settingen sitter jeg, som prøver å lese gjennom noen blader, og konsentrere meg samtidig, fordi det jeg leste faktisk var ganske interessant. Det lyktes kun i tunnellene. Når det ikke var mobildekning. Heldigvis er togturen til Moss kun 42 minutter med InterCity.

Jeg lurer på tre ting:

1. Når andre reisende snakker høyt i telefonen, reagerer disse menneskene da, og syns det er forstyrrende?
2. Tenker ikke de som snakker høyt på, at de faktisk snakker høyt og utleverer deres privatliv?
3. Vil de bli sure hvis jeg ber dem om å snakke lavere?

Da jeg gikk av toget i Moss, måtte jeg bare ønske blondinen lykke til med prosjektet, noe hun litt blyg takket for ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar