søndag 23. januar 2011

En overraskelse at IKEA prøver å beholde kunder lengst mulig?

Tror ikke det! Men en forskergruppe i England har studert dette fenomenet, og mener at store detaljhandel-kjeder lager skjulte systemer og bevisst prøver å forvirre kundene, for å beholde dem lengst mulig i butikken.

Min kommentar til dette innlegget i Aftenposten i dag er følgende: Enhver butikk ønsker selvfølgelig å beholde kundene i butikken lengst mulig, og de store varehusene som tilbyr MANGE varer har en genial mulighet for å lage systemer i egen favør. 

Dette lærte vi på handelsskolen i 1992, og er uten tvil fortsatt en salgbar idè for hvordan man kan tjene mye penger på samme menneskene. 
Og som vi ser, lykkes det meget godt :-)

Er dette virkelig en nyhet???

Det betyr selvfølgelig ikke at vi som forbrukere bare skal la oss rive med. Det mest fornuftige er å vite hva man skal ha før man entrer butikken, eller oppsøke butikken for inspirasjon, og handle neste gang. Når følelser og begeistring igjen har landet ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar