torsdag 13. januar 2011

I dag: 15 års jubileum i Bastø Fosen

Torsdag 13. januar er det nøyaktig 15 år siden jeg ble ansatt i Bastø Fosen i Horten. Og med unntak av ett års permisjon, litt pappaperm. og i perioder noe redusert stilling, har jeg altså et rundt jubileum. Det ER litt merkelig å tenke på at jeg har brukt ca halve livet de siste 15 årene på samme sted, med nogenlunde samme mennesker, og har gjort stort sett de samme tingene.

Når jeg tenker tilbake, har tiden gått fort. Det er først når jeg tenker på at den eldste sønnen min snart er 11 år, jeg ser at årene faktisk har passert. Det har vært gode og onde dager, heldigvis flest av de første. Når det gjelder jobben er vi fortsatt stasjonert i det gamle terminalbygget fra slutten av 70-tallet, som virkelig begynner å bli kummerlig, med snø i vinduskarmene når det fyker, vanndammer på gulvet når snøen på taket tiner, og trekkfullt langs gulvene når det blåser.

Så snart de som skal bygge nytt hotell på Horten havn får klarsignal, skal vårt terminalbygg rives, slik at hotellet får plass lenger inn på kaia, hvor vår administrasjon befinner seg i dag. Da skal vi få større og betydelig mer moderne fasiliteter, med både lager og verksted som kan romme dagens behov.

Noe annet som er merkelig å tenke på er at når Bastø Fosen overtok sambandet Horten-Moss i 1996 var trafikken første året ca 600.000 kjøretøyer. I 2010 var tallet nesten 1.600.000 kjøretøyer. Dvs. økning på 1 million på 15 år - det er ikke verst! Samtidig skaper det nye utfordringer til både personell og kaianlegg, som ikke er dimensjonert for denne voldsomme økningen.

Uansett; det er i hvertfall moro å være med på noe som går bedre og bedre år for år - så får vi håpe at detaljene også kommer på plass i god tid innen de neste 15 år. For jeg har planer om å bli!

Einar Tambarskjelve (ex Bohus II) var den første ferga Bastø Fosen kjøpte som midlertidig skip inntil nye Bastø I og Bastø II var ferdigbygget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar