søndag 16. januar 2011

Ukas oppsummering

Denne uka har det skjedd utrolig mange ting. Jeg kan ikke skrive full historie om alle hendelsene, så her er et kortfattet resymè av de største begivenhetene:

Mandag-tirsdag jobbet jeg med trafikken og vedlikehold. Dette var min siste offisielle dobbeltvakt hvor jeg jobbet kveld, og påfølgende morgen. Det har jeg gjort veldig lenge, fordi jeg da rekker ettermiddagsfergen fra Larvik - Hirtshals. Om 10 dager starter en ny skiftplan, som gjør at jeg skal starte litt senere den siste morgenen, og blir følgelig ikke så trøtt når jeg går på friperiode. I tillegg får jeg litt flere vedlikeholdstimer i skiftplanen min, noe jeg syns er fint. På mandagen lærte Cato meg å bruke musikktjenesten Spotify på nettet, noe jeg deretter har hatt måtelig god glede av - takk Cato!

Onsdag morgen tok jeg toget til Oslo, og spiste lunsj med David Åleskjær på den Indiske restauranten Punjab Tandoori på Grønland. Den er rangert som nr 169 av totalt 169 ting du kan gjøre i Oslo, på Lonely Planet. Videre er den nr 11.790 av totalt 11.791 restauranter i Europa står det... Jaja, vi syns i hvertfall maten var god.

Samme ettermiddag reiste jeg med Color Fantasy fra Oslo - Kiel på en 3 dagers tur frem og tilbake, med 3 timer landligge i Tyskland. Det var en tur helt for meg selv, og jeg nøt roen og freden, og intet fast program. Det var første gang jeg reiste med dette store skipet, og det var også en stor opplevelse. Det var kun 500-600 passasjerer ombord, så absolutt ingen kø eller trengsel noen av veiene.

På sjøveien sydover fikk jeg testet mitt nye ICE.net-mobilt bredbånd, og sålenge jeg satt ved et vindu, hadde jeg kontakt nesten hele veien gjennom Kattegat til Tyskland. Moro at dette fungerte så bra, for det betyr at jeg kan være trådløs med PC i hele Skandinavia for kun kr 299 i måneden. 

Torsdagen tilbragte jeg altså noen timer i Kiel, og handlet! Det er veldig sjelden jeg kjøper flere ting på èn gang, men nå skjedde det. En flott rullekuffert i flykabin-size (det du maks har lov til å ta med som håndbagasje) fikk jeg kjøpt til ca 500 kr. Den skal brukes til jobbereisende når jeg får kjøpt en litt mindre PC. Da kan jeg ha alt jeg trenger i samme kuffert. Den er også liten nok til å ha med på buss og tog, uten så mye pes. Tror faktisk også den kan spennes fast bak på scooteren når den tiden kommer...

Videre ble det to skjorter og ett par sko, og en lekker lunsj på Karstadt (hvor jeg klarte å gjøre meg forstått på mitt meget dårlige tysk til kassedamen) i kafeteriaen. For øvrig var planen å spise andre steder, men på Burger King og lign. plasser ville de ikke motta kredittkort. Og jeg vekslet ikke til Euro for 3 timers landligge...

Kiel var en litt merkelig by å være i. På en måte lignet menneskene og byen på hva man ser i detektivserien Rex, og samtidig var det veldig mange spesielle mennesker i byen den dagen... Damene som jobbet i butikkene lignet i hvertfall på tyske TV-serier fra 90-tallet, iblandet Hviterussisk manèr og utseende som jeg kjenner fra nødhjelpsturene østover.

Fredag var skipet tilbake i Oslo, og jeg dro rett til Lillestrøm hvor det var Fotomesse og Reiselivsmesse. Førstnevnte har jeg ikke tidligere vært på, og jeg ble imponert over både fotoutstillingene og alle tilbudene de fotointeresserte i alle aldre kunne benytte seg av. Reiselivsmessen var som den pleier, med masse fargete mennesker, brosjyrer, bannere og reisetilbud. Jeg tok toget mot Horten igjen sent på ettermiddagen.

Lørdag har jeg stort sett vært i vogna og jobbet med skjemaer til jobben. Greit å kunne sitte her ute og få jobbe i fred uten å bli forstyrret av fergeankomster, telefoner og besøkende med spørsmål. Det ble også en liten tur til byen for å se på ny mobil (Nokia N8, noen som har erfaringer de vil dele med meg?), og en bukse på tilbud hos Dressmann.

På kvelden kom min danske venn Søren fra Sandefjord på besøk, og vi dro på Peppes Pizza og hygget oss noen timer. Kjæresten hans var ikke med, så han dro ved 21-tida, noe som gjorde det mulig å se DVDen med Gøta Kanal 3 som han hadde tatt opp til meg forrige uke. Imens jeg spiste en sjokoladebit, en klump iskrem og nøt å være inne mens snøen pisket på rutene i campingvogna.

I dag søndag er det en stille morgen i vogna, med 6 plussgrader utenfor.
Kl 11 skal jeg jobbe resten av dagen, første delen sammen med Cato.
Det har virkelig vært en uke full av opplevelser, inntrykk og nye erfaringer. Sjelden at det skjer SÅ mye på få dager. Heldigvis :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar