lørdag 15. januar 2011

Foto- og Reiselivsmesse fulle av inntrykk

Denne helgen er det Fotomesse og Reiselivsmesse på Lillestrøm utenfor Oslo, og undertegnende var på besøk fredagen. Fotomessen åpnet for publikum 4 timer tidligere enn Reiseliv, noe som gjorde det naturlig å gå gjennom den store hallen proppfull med foto-utstillinger, foredrag og veldig mange gode tilbud på kameraer og alt som hører til. Jeg klarte å begrense meg til en bokserie om digitalt foto til kr 400...  Flere kamerer var satt ned inntil halvparten av ordinær pris, så mange bar etterhvert rundt på både nytt fotoutstyr og fotobagger man kunne få til 100 og 200 kr. 

Kl 14 åpnet Reiseliv, og som vanlig var det representert land fra hele verden, og mennesker i alle kulører, såvel hudfarger som drakter. Flagg, musikk, smaksprøver på mat og drikke og også foredrag fra f.eks. Hurtigrutens turer til Sydpolen.

I alt dette, var det som vanlig noen som skilte seg ut. I år var dette noen rosa-kledde danske herrer som representerte standen til Gourmet-ruten som er en kjøretur mellom gamle, danske kroer med overnatting og ikke minst meget god mat og drikke underveis. Mens de omkringliggende norske stands sto med alvorlige ansikt, SMSet og virket litt uengasjerte, var det latter og glede hos danskene, som da jeg gikk forbi hadde lagt seg i den medbragte Chesterfield-sofaen med teppe over, og sympoliserte dagen derpå.
Ifølge den andre danske standen på motsatt side av passasjen var ikke dette et enkelt tilfelle, men herrene hadde skapt stemning siden de ankom dagen før.
Typisk dansk, tenker jeg og smiler for meg selv :-)

Nord-Norge var meget godt representert på årets messe, og som vanlig mange lokale håndtverk fra Oppland og Hedemark, villmarksopplevelser, gratis København-cruise med DFDS og veldig mye annet rart.

Noe som overrasket meg var at verken Stena Line eller Color Line var representert. Tidligere har disse rederiene nærmest overgått hverandre i størrelse på stand og aktiviteter. Hvorfor?

Også syns jeg det er morsomt å snakke med de utenlandske menneskene rundt omkring. Morsomt å høre Australerne snakke på deres favnende måte, søtt når Kroaterne snakker engelsk (nesten dårligere enn meg) og ikke minst artig å høre når asiatere snakker seg imellom - lynraskt og totalt uforståelig.

Vil du ha INFORMASJON om reisemål kan du finne det på nettet.
Vil du ha OPPLEVELSEN og GODE TILBUD, bør du ta en tur til Lillestrøm!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar