fredag 28. januar 2011

Når man kjøper ting brukt - og det ikke lykkes - hva skjer så?

Jeg er en stor fan av gjenbruk, og har i lengre tid vært på utkikk etter en pent brukt bærbar PC, med ca 13 tommers skjerm.  Det er fordi jeg er mye på farten, og min nåværende 17 tommer er altfor stor til å ta med overalt (umulig å bruke på f.eks. buss fordi skjermen er stor og jeg ikke kan skrive på tastaturet når setene er trange). Jeg prøvde sist vår en 10,1 tommer, og denne fungerte forsåvidt OK men hadde ikke DVD-spiller, og dessuten meget begrenset kapasitet.

En ny Acer på 13,3 tommer med samme kapasitet som jeg har i dag på den store, vil koste ca 5.200,- DKK inkl. full Officepakke 2007. Jeg vil gjerne betale mindre enn dette, hvis det skulle vise seg at idèen ikke fungerte med mellomstor maskin.

I flere uker har jeg sporadisk kikket på annonser i dba.dk (tilsvarende Finn.no i Norge) og etterhvert peilet meg inn på en bestemt Dell Studio. Jeg skrev til selger med noen utfyllende spørsmål til annonsen og fikk svar samme kveld. Jeg spurte bl.a. om hvor lenge batteriet holdt på maskinen, og fikk til svar at det var 4-6 timer avhengig av hva man brukte maskinen til. Fair nok, jeg bød 10% under prisen på kr 3.300,- og fikk den tilsendt for kr 3.000,- inkl. frakt to dager etter at jeg hadde innbetalt beløpet til den private selgeren på Sjælland. 

Da pakken ankom ble maskinen ladet opp i 6 timer (det skulle være minimum 4 timer ifølge bruksanvisningen), og deretter la jeg inn en DVD. Det knaket og knepte, men skiven forsvant inn i maskinen og filmen startet. Min første nedtur var at filmen hakket, selv i et lite bilde på Windows Media Player. I stort bilde ble det helt umulig å følge handlingen.

Jeg tok også tiden fra maskinen ble startet uten strømkabel, og filmen kjørte i nøyaktig 75 min. før maskinen slo seg av. Dvs. 1 time og 15 min. i stedet for minimum 4 timer som selger lovte. I tillegg virket ikke touchpanelet hvor man regulerer lyd, starter/stopper film, skru på/av Wifi, osv.

I henhold til salgsannonsen, særlig fordi jeg nettopp hadde spurt om batterikapasiteten, og fått skriftlig beskjed om at den var utmerket, og at maskinen i det hele tatt fremstod som ny, syns jeg ikke jeg fikk det jeg hadde betalt for. Dagen etter, tirsdag kveld skrev jeg en mail til selger og forklarte saken, samt at jeg ønsket å heve kjøpet. Høsten 2010 kom det en ny lov i Danmark, som forbedret kjøpers rettigheter også ved privat handel. Man kan dermed annulerere en handel innen 14 dager, dersom produktet ikke svarer til reklamen eller selgers opplysninger.

Nå er det torsdag kveld, og jeg har ikke hørt noe fra selgeren.
Jeg har derfor sendt en SMS og henvist til mailen jeg sendte for to dager siden, og at jeg ønsket tilbakemelding. Og vennlig hilsen. Jeg tror på at slike saker kan løses på en ryddig måte, og er spent på om selger også har samme innstilling. Foreløpig er det stille fra den fronten :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar