onsdag 19. januar 2011

På jakt etter det optimale i reiseutstyr

Jeg har mellom 70 og 80 reisedager i året, og sist sommer og høst har jeg brukt en PC-ryggsekk som har rommet alt jeg har bruk for på reisen og mens jeg er på jobb. Dvs. liten PC, kabler, toalettmappe, blader/aviser, papirer og nøkler mm. På den måten får jeg alt jeg har bruk for på ryggen, til en vekt på ca 7-8 kg. Det er temmelig optimalt!

Men, det er kun plass til den lille minipc på 10 tommer. Og skal jeg ha med den store PCen på 17 tommer, må jeg ha en ekstra veske bare for å få den med. Og da jeg har ryggsekken, blir det TO vesker. Hvis jeg kjører scooter eller sykler blir det dumt. Kjører jeg buss og tog er det enklere, men allikevel ikke optimalt.

I lengre tid har jeg derfor kikket etter et kompromiss. En veske som har plass til de nødvendige ting, en PC på ca 13 tommer, og minimalt med klær. Den lille pcen er solgt, og den store skal byttes inn i en som er mere handy, en mellomting i størrelsen, men som allikevel har god kapasitet, full Officepakke og meget god batterikapasitet. Den store jeg har nå, klarer ca 20 min. på batteriet, og når bussturen kan være over to timer, har jeg ikke mye glede av den...
 
I Kiel kom jeg plutselig over en veske jeg tror er perfekt.
Den er stiv men allikevel ikke for tung.
Den har hjul og håndtak til å trekke ut.
Den kan bæres som alm. veske + det medfølger stropp til å ha over skulderen.
Det er plass til PC, kabler, papirer OG et "hemmelig" rom til en skjorte og litt undertøy.
Og som bonus har den flykabin-standard, dvs. den er maks av hva man kan ha med som håndbagasje i fly. Prisen var satt ned til det halve, og ble ca 500 DKK.  Jeg ønsket meg penger i julegave, og en del av det jeg fikk går derfor til denne...

Den kan også enklere settes fast på scooter eller sykkel pga dens harde og kvadratiske form. 

I øyeblikket holder jeg på kjøpe en passende PC som beskrevet over, så jeg håper jeg kan få testet både veske og få med PC til jobben neste uke :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar